Tre personer holder et møde i et moderne kontorlokale med store vinduer og en stor potteplante. To personer sidder på en sofa, og en person sidder i en stol overfor med en notesblok.

TIL LEDERE, HR-CHEFER OG DIREKTØRER 

Forebyg konflikter i virksomheden

Vi hjælper med at opdage og håndtere konflikter, før de vokser sig store

INDSIGT OG
TRIVSEL
GENNEM DATA

Konflikter er et vilkår på alle arbejdspladser. Kunsten er at opdage dem og gribe ind, før de eskalerer og koster virksomheden dyrt.

Hvor god er du egentlig til at håndtere konflikter?

Ifølge ledere bliver 90 procent af konflikterne på arbejdspladsen løst.
Ifølge medarbejderne bliver kun 60 procent løst. Det viser tal fra Dansk Erhverv.

Tallene tyder på, at der er mange uløste konflikter på de danske arbejdspladser, som lederne ikke kender til. Og med uløste konflikter følger udfordringer som:

  • ☹︎

    Stress

  • ☹︎

    Højt sygefravær

  • ☹︎

    Dårligt arbejdsmiljø

  • ☹︎

    Lav ledertrivsel

Alt sammen noget, der koster – både på arbejdsglæden og på bundlinjen.

Derfor er det ikke en holdbar strategi at ignorere konflikterne eller håbe, at de går over at sig selv. Det er heller ikke fornuftigt at regne med, at der slet ikke findes konflikter i virksomheden.

Det gør der.

Spørgsmålet er, hvordan de bliver håndteret.

Det er lidt ligesom at børste tænder

Faktisk er det med konflikter på arbejdspladsen lidt som med tandpleje: Det er bedst at forebygge. Hos Birgitte Greve & Partnere kan vi hjælpe dig og dine leder-kolleger med at få styr på konfliktniveauet i jeres organisation en gang for alle.

Vi kan sørge for, at:

  • I opdager konflikten, før den eskalerer

    Ved hjælp af et forskningsbaseret AI-værktøj screener vi organisationen og opsporer konflikter og tegn på stress på et tidligt stadie.

  • I lærer at udnytte konflikten til at skabe udvikling

    I enhver uoverensstemmelse ligger der et potentiale for udvikling. I får den professionelle mediators bedste redskaber til at håndtere konflikter konstruktivt og sikre, at alle parter går fra konflikten som vindere.

Fire personer sidder ved et bord i et mødelokale med vinduer. Der ligger frugt på bordet.

Fra konflikt til vækst

Når I tager hånd om konflikterne i jeres organisation og bruger dem som en vej til udvikling, vil I typisk opleve, at:

  • I får mere tid og energi til jeres kerneopgave

  • I får et bedre arbejdsmiljø og gladere kolleger – på alle niveauer

  • I får nemmere ved at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere

  • I får løst jeres uenigheder, før de udvikler sig til konflikter

  • I får værktøjer til at opdage de konflikter, der lurer i det skjulte

  • I vækster som mennesker og på bundlinjen

Nogle konflikter støjer. Andre vokser ganske stille

De fleste ledere forbinder konflikter med bål og brand. Når vi siger konflikt, tænker de typisk på møder, der ender i skingre skænderier, eller medarbejdere, der banker på døren for at klage over en kollega.

Men der findes også konflikter, der er svære at se og høre. Konflikter, der lever skjult og blokerer for vækst og udvikling, uden nogensinde at blive italesat.

Måske er der også i jeres organisation:

  • ☹︎

    Medarbejdere, der tier i stedet for at tale

  • ☹︎

    Medarbejdere, der er lovlig gode til at sige pyt. Igen og igen

  • ☹︎

    Medarbejdere, der går rundt og håber, at andre snart siger eller gør noget

  • ☹︎

    Medarbejdere, der døjer med et bekymrende højt sygefravær uden nogen klar grund

Eller leder-kolleger, der gør præcis det samme.

Uanset om de uløste konflikter i din virksomhed larmer eller er stille, dræner de alle parter for energi og ressourcer. De får trivslen til at dykke. De kan medføre stress, sygefravær og opsigelser. Og derfor virker de som en stopklods for udvikling og vækst – også på bundlinjen.

Opdag konflikterne og grib tidligt ind

Vi hjælper både store og små virksomheder med at opspore og håndtere konflikter, før de bider sig fast. På den måde får I styr på både synlige og usynlige konflikter. På alle niveauer i virksomheden:

  • Sort lyn ikon

    Mellem kolleger

  • 	
Sort lyn ikon

    På tværs af teams eller afdelinger

  • Sort lyn ikon

    Mellem ledere og medarbejdere

  • Sort lyn ikon

    Internt i ledelsen, direktionen, bestyrelsen eller partnerkredsen

Mange af vores kunder har udfordringer med sygefravær, medarbejderflugt, stress eller en anden form for mistrivsel på arbejdspladsen, men de ved ikke altid hvorfor. Eller hvordan de skal løse det.

Derfor kommer de til os.

Fordi tidlig opsporing gør en forskel

To personer sidder ved et bord, hvor den ene skriver på et stykke papir.

Bliv klogere

Hvad er opsporing med AI-teknologi?

Et værktøj til at opspore konflikter ved hjælp af data

AI-værktøjet hedder ODIN-AI. Det kan opspore konflikter, stress og udbrændthed på et tidligt tidspunkt ved hjælp af data fra alle medarbejdere i organisationen.

Moderne teknologi baseret på forskning

AI-værktøjet kombinerer avanceret dataanalyse og AI-teknologi med forskning inden for neurovidenskab og psykologi.

Mere end bare et spørgeskema …

AI-værktøjet bruger flere metoder til at sikre en komplet analyse af trivslen på arbejdspladsen:

  • Evidensbaserede spørgeskemaer giver indsigt i medarbejdernes egen oplevelse

  • Kognitive spil-tests måler koncentration, hukommelse og stress-tærskel

  • AI-baseret sproganalyse opdager tidlige tegn på mental belastning

Indsigt og trivsel gennem data

AI-værktøjet tager udgangspunkt i hele mennesket og flere metoder og giver derfor et objektivt og nuanceret billede af mental sundhed.

Jeres mediatorer er uvildige og erfarne

Hos Birgitte Greve & Partnere møder du kun erfarne rådgivere og mediatorer. Vi har et indgående kendskab til erhvervslivet og tager altid udgangspunkt i jeres virkelighed. Vi taler jeres sprog, vi arbejder resultatorienteret og altid med øje for bundlinjen.

Vidste du det?

Arbejdsrelateret stress koster hvert år:

  • 1 million

    EKSTRA FRAVÆRSDAGE

  • 2000

    HOSPITALSINDLÆGGELSER

  • 3,4 milliarder

    KRONER I PRODUKTIONSTAB

Kilde: Statens Institut for Folkesundhed

Sådan hjælper vi jer med at forebygge konflikter

  • Nogle af vores kunder ved godt selv, hvor og hvorfor deres udfordringer opstår. Her holder vi typisk et møde med ledelsen og HR, som selv sætter ord på problemet.

    Hos andre bruger vi AI- værktøjet til objektivt og konkret at undersøge sundhedstilstanden på arbejdspladsen. Det foregår online, når den enkelte medarbejder har tid. På den måde får vi kortlagt alle konflikter – også de usynlige – og opdager selv små tegn på mistrivsel.

  • Når vi har overblik over virksomhedens sundhedstilstand, kan vi hjælpe jer med at lægge en strategi og implementere en handlingsplan. Vi kommer med løsningsforslag til jer og hjælper med at føre løsningerne ud i livet.

  • Med hjælp fra den professionelle coach og konfliktmægler får I ikke bare løst jeres aktuelle udfordringer. I bliver også rustet til selv at tage hånd om fremtidige uenigheder og vende dem til udvikling ved at sætte tidligt ind.

  • For at sikre forankringen af jeres nye indsigter og læring kan vi aftale et opfølgende møde efter nogle måneder. På den måde sikrer vi, at I ikke falder tilbage i de gamle rutiner.

3 grunde til at beskytte jer mod konflikter

  • 1. Spild af tid

    Konflikter er spild af tid

    Konflikter dræner virksomheden for tid og energi. Tid, der ellers kunne være brugt på jeres kerneopgave.

  • 2. Stress og mistrivsel

    Konflikter øger stress

    Trivslen på arbejdspladsen dykker, når konfliktniveauet stiger. Det kan koste sygedage og stress og efterlader alle som tabere.

  • 3. Tab af gode ansatte

    Konflikter koster medarbejdere

    Et dårligt arbejdsmiljø er en dårlig forretning. Det gør det svært for en virksomhed at holde på de gode medarbejdere.