En gruppe mennesker sidder omkring et mødebord og diskuterer. Der er en skål med frugt på bordet og nogle papirer foran personerne. Rummet har store vinduer. Personerne er formelt klædt.

KONFLIKTLØSNING · MÆGLING · MEDIATION 

Find vej ud af konflikten

Vi løser jeres konflikter, så de fører til udvikling og vækst

Konflikter er et vilkår i alle virksomheder. Håndteringen af dem afgør, om de fører til udvikling og vækst eller til stilstand og et dårligt arbejdsmiljø.

Uløste konflikter koster dyrt

Konflikter i sig selv er hverken gode eller dårlige. Så længe de bliver håndteret ordentligt – med omhu og respekt for alle parter. Selv helt små konflikter kan vokse sig store, trække ud i årevis og ende med at koste dyrt på bundlinjen, fordi:

  • ☹︎

    De kræver energi og mentale ressourcer hos alle parter

  • ☹︎

    De får trivslen til at dykke på hele arbejdspladsen

  • ☹︎

    De kan medføre stress, sygefravær og opsigelser

  • ☹︎

    De virker som en bremseklods for udvikling, nye tanker og vækst

Derfor er det vigtigt ikke at ignorere konflikterne på arbejdspladsen, men tage hånd om dem, før det er for sent.

Vi får styr på jeres konflikter

Konfliktløsning, mægling, mediation … der findes mange navne for at løse konflikter på arbejdspladsen. Hos Birgitte Greve & Partnere kan vi træde til og løse jeres konflikter – netop ved hjælp af professionel mediation.

Som neutrale mediatorer sørger vi for, at:

  • +

    Alle parter i konflikten bliver hørt

  • +

    I får sat ord på jeres individuelle behov, bekymringer og interesser

  • +

    I finder løsninger på konflikter, der virker fastlåste

  • +

    I finder løsninger, hvor alle parter er vindere

Tre personer i samtale i et moderne kontor med store vinduer og en plante, sidder i komfortable stole omkring et lille bord.

Hvad er mediation?

Professionel mediation er en effektiv og evidensbaseret metode til at løse konflikter. Mediation bygger på dialog og gensidig respekt for hinanden forskelligheder. Med en neutral mediator styres dialogen, så alle parter bliver hørt.

I mediation ligger beslutningskompetencen hos parterne selv. Det vil sige, at I som parter i konflikten selv finder frem til en løsning. Som mediatorer hjælper vi med at forhandle en gennemarbejdet aftale på plads, som alle parter er enige om.

Og som holder.

Fra uenighed til vækst

Med os som mediatorer får I hjælp til at udnytte jeres forskelligheder og se uenighed som en trædesten til udvikling.

Vores mediationsforløb vil typisk resultere i, at:

  • I vender en fastlåst konflikt til udvikling

  • I får et bedre arbejdsmiljø og mere arbejdsglæde

  • I arbejder med hinanden som et team i stedet for mod hinanden

  • I får tid og energi til at fokusere på jeres kerneopgave

  • I undgår dyre fratrædelser og sygemeldinger

  • I opnår større synergi og bedre resultater

Vidste du det?

Arbejdsrelateret stress koster hvert år:

  • 1 million

    EKSTRA FRAVÆRSDAGE

  • 2000

    HOSPITALSINDLÆGGELSER

  • 3,4 milliarder

    KRONER I PRODUKTIONSTAB

Kilde: Statens Institut for Folkesundhed

Ingen konflikter er ens, men

Alle konflikter er forskellige, og vi møder dem forskelligt afhængig af vores baggrund og arbejdspladsens kultur. Alligevel viser forskning, at de fleste konflikter udvikler sig efter samme mønster:

Illustration af konflikttrappen med ni trin: 1) Uenighed, 2) Skænderi, 3) Handling: Undgår hinanden, 4) Alliancer og angreb, 5) Taber ansigt, 6) Trusler, 7) Ødelæggelse, 8) Eliminering, 9) Ingen vej tilbage. Baseret på Friedrich Glasl’s model.

Kundecase

Team sad fast i konflikt og forventede action fra ledelsen

  • Konflikt udløste opsigelser

    En virksomhed med over 500 medarbejdere i underholdningsindustrien havde knas i et team på 12. Konflikten havde udviklet sig over en længere periode, og 2 havde nu opsagt deres stilling. HR-direktøren udlagde det som en konflikt mellem teamlederen og resten af teamet og var bekymret for, om vi kunne løse konflikter på det niveau.

  • Selvindsigt i teamet

    De 12 i teamet orkede i begyndelsen ikke at indgå i nogen form for mægling eller snakke mere om noget som helst. De forventede action fra ledelsen i stedet. Efterhånden som vi fik arbejdet os ind på konflikten, viste den sig også at dække over konflikter teamet imellem.

  • Medarbejder vendte tilbage

    Mediationsforløbet resulterede i en aftale, som alle parter kunne se sig selv i. Den ene af de to opsigelser blev trukket tilbage. Den anden blev fastholdt, men medarbejderen fratrådte som en god ambassadør for virksomheden

Mediationsforløbet resulterede i en aftale, som alle parter kunne se sig selv i. 

Tag kontrol over konflikterne

Som professionelle mediatorer hjælper vi både små og store virksomheder med at løse fastlåste konflikter. På alle niveauer i virksomheden.

Professionel mediation er den rigtige vej, hvis:

  • I vil løse konflikter mellem kolleger

  • I vil løse konflikter mellem teams eller afdelinger

  • I vil løse konflikter mellem ledere og medarbejdere

  • I vil løse konflikter i ledelse, direktion, bestyrelse eller i partnerkreds

Jeres mediatorer er uvildige og erfarne

Hos Birgitte Greve & Partnere møder du kun erfarne rådgivere og mediatorer. Vi har et indgående kendskab til erhvervslivet og tager altid udgangspunkt i jeres virkelighed. Vi taler jeres sprog, vi arbejder resultatorienteret og altid med øje for bundlinjen.

Sådan foregår det

Konfliktløsning med os som mediatorer bygger på dialog og gensidig respekt for hinandens forskelligheder. Vi skaber et fortroligt og neutralt rum, hvor alle parter bliver hørt. Vi stiller de rigtige spørgsmål, så parterne i konflikten kan finde deres egen løsning. Og til sidst forhandler vi en gennemarbejdet aftale på plads, som alle er enige om.

Vores arbejde hviler på de seks principper fra Parallelprocessen plus et afklarende møde:

  • Hver part i konflikten deltager i et indledende møde med os online eller hos jer – uafhængigt af hinanden. Her sætter vi rammen for mediationen, introducerer de følgende seks faser og sikrer, at alle parter indvilliger i at gå videre.

  • Alle parter fremlægger frit deres individuelle perspektiv på konflikten.

  • Mediatoren spørger ind til konflikthistorierne, og parterne uddyber deres væsentligste behov, bekymringer og interesser.

  • Mediatoren faciliterer en brainstorming-proces, hvor parterne foreslår mulige løsninger.

  • Vi gennemgår mulighederne fra brainstormen og vurderer, hvor der er fællesnævnere, som I kan arbejde videre med.

  • I afslutter mediationen med at blive enige om en klar, skriftlig handlingsplan for, hvordan I kommer videre efter konflikten.

  • Nu skal I implementere den handlingsplan, I er blevet enige om. Mediatoren følger op og rådgiver efter behov.

Fire personer i et møde rundt om et bord med frugtskål og dokumenter.

Tag hånd om konflikterne, før de tager fokus fra arbejdet

3 grunde til at få styr på konflikterne

  • 1. Spild af tid

    Konflikter er spild af tid

    Tid og mentale ressourcer brugt på interne konflikter går fra det arbejder, der driver virksomheden fremad.

  • 2. Stress og fravær

    Konflikter skaber stress og sygefravær

    Fastlåste konflikter på arbejdspladsen får trivslen til at styrtdykke. Det er dyrt, og efterlader alle parter som tabere.

  • 3. Koster ansatte

    Konflikter koster medarbejdere

    I får sværere ved at tiltrække og fastholde de gode medarbejdere, når arbejdsmiljøet er belastet af magtkampe og dårlig stemning.